Úlohy výchovného poradcu
A) Výchovný poradca vykonáva činnosť prieskumnú, identifikačnú, vyhodnocovaciu, diagnostickú, depistážnu, konzultačnú, metodickú, informačnú, osvetovo-preventívnu, koncepčno-plánovaciu, organizačnú a administratívnu.
B) Výchovný poradca plní úlohy výchovného poradenstva spravidla v spolupráci s triednymi učiteľmi:
- monitoruje žiakov s problémami vo výchove, vzdelávaní a vývine osobnosti
 - informuje a pomáha žiakom, rodičom, (zákonným zástupcom) pri voľbe štúdia, povolania a pracovného zaradenia
 - triednym učiteľom poskytuje pomoc pri práci so žiakmi intelektovo-nadanými a talentovanými, sociálne znevýhodnenými, žiakmi so špeciálnými výchovno-vzdelávacími potrebami a žiakmi nastupujúcimi do prvého ročník strednej školy
 - spolupracuje s odborníkmi pri poskytovaní sociálneho poradenstva
 - zabezpečuje a podieľa sa na realizácii preventívnych aktivít pre žiakov
 - poskytuje konzultačnú a informačnú pomoc žiakom
 - koordinuje výchovný proces školy
 - spolupracuje s vedením školy, s rodičmi, učiteľmi, triednymi učiteľmi a koordinátorom prevencie
 - na pedagogických radách informuje o výchovno-poradenských aktivitách a o opatreniach potrebných pre riešenie problémov
 - využíva informačno-komunikačné technológie pri práci s profesijnými informáciami
 - aktívne sa zúčastňuje na poradách, metodických stretnutiach, seminároch a školeniach pre výchovných poradcov
 
Úlohy smerom k žiakom
- vyvíja úsilie aby žiaci na základe objektívneho poznania seba samého mali možnosť získať kvalitné informácie a na základe nich zosúlaďovať svoje ambície so spoločenskými potrebami
 - v spolupráci s triednymi učiteľmi monitorovať zmeny v správaní žiakov
 - monitorovať spôsob adaptácie žiakov prvého ročníka a prípadné problémy riešiť v spolupráci s ostatnými vyučujúcimi a rodičmi
 - osobitnú pozornosť venovať nadaným a talentovaným žiakom a žiakom so sociálne znevýhodneného prostredia
 - zabezpečovať žiakom výchovu v oblasti diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie
 - venovať pozornosť výchove k ľudským právam v triedach a v škole so zámerom podporiť hodnotu človeka
 - podávať žiakom maturitných ročníkov aktuálne informácie s prehľadom možnosti štúdia na vysokých školách, nadstavbového a pomaturitného štúdia
 - poskytovať metodickú pomoc žiakom pri vyplňovaní prihlášok na vysokú školu
 
Úlohy smerom k triednym učiteľom a ďalším pedagogickým zamestnancom
- poskytovať poradenstvo konfliktných alebo iných mimoriadnych situácii v triedach, zabezpečovať spoluprácu CPPPaP a policajným zborom
 - poskytovať pomoc pri príprave výchovných besied so žiakmi
 - priebežne evidovať neúčasť žiakov na vyučovaní a spolupracovať s triednymi učiteľmi
 
Úlohy smerom k rodičom
- sprostredkovávať pedagogické, psychologické, sociálne, psychoterapeutické, reedukačné služby na požiadanie rodičov
 - informovať rodičov o preventívnych aktivitách školy a o možnostiach pomoci ohrozeným deťom
 
Úlohy smerom k CPPPaP
- v spolupráci s triednymi učiteľmi pripravovať podklady pre odborné psychologické a špeciálno-pedagogické vyšetrenia žiakov
 - podľa potreby konzultovať závery a odporúčania zo psychologických a špeciálno-pedagogických vyšetrení žiakov s odbornými zamestnancami CPPPaP
 - zúčastňovať sa na odborných poradách
 
Pri výchovnej práci pomáha aj vhodná literatúra pre žiakov ako napr. Ako sa stať sám sebou – pre žiakov 1. ročníka, alebo publikácia Svet práce, o možnosti uplatnenia sa na trhu práce, ktorú využívali hlavne žiaci 3. ročníka. Dôležitá je i spolupráca s koordinátorom drogových závislostí, využívanie metód pedagogickej diagnostiky – pozorovanie, rozhovor, rozbor činností apod. Vedomosti výchovného poradcu boli rozširované štúdiom odbornej literatúry, na seminároch organizovaných CPPPaP v oblasti poradenstva v profesijnej orientácii, vzťahu rodiny a školy, komunikácii rodič, žiak, učiteľ, model súčasnej výchovy.
Na školu prichádza množstvo materiálov z VŠ a rôznych iných inštitúcií, dnes už väčšinou elektronickou formou, ponúk kurzov z ktorými boli a sú žiaci oboznamovaní prostredníctvom násteniek aj priamo v miestnosti výchovného poradcu. Tieto materiály sú pravidelne obmieňané, aktualizované. Žiaci mali možnosť využívať informácie o VŠ prostredníctvom internetu. Dostupné programy “ Cesta k povolaniu “ a iné mali žiaci možnosť využiť a konzultovať s výchovným poradcom.
Úlohy a ciele kariérneho poradenstva
Cieľom KP je usmerniť kariérny rast žiaka tak, aby sa uplatnil na trhu práce.
KP je služba, ktorá napomáha v procese rozhodovania žiaka:
- vo vzdelávacom procese,
 - vo voľbe štúdia a povolania
 - pri životnom plánovaní
 - pri pracovnom uplatnení sa na trhu prác
 
Realizátorom kariérneho sprevádzania ja každý pedagogický a odborný zamestnanec na škole.
V súčasnosti dochádza k určitému posunu kariérneho poradenstva. V rámci sprevádzania žiaka SŠ ku kariérovej zrelosti nastáva posun od poradenstva k sprevádzaniu.
Kariérnu výchovu realizuje KP podľa podľa plánu práce KP a realizuje sa týmito formami:
- ako súčasť školského programu – v rámci jednotlivých predmetov vzdelávacej činnosti
 - prostredníctvom konzultačných hodín VP/KP
 - pomocou voliteľného predmetu
 - ako mimoškolská záujmová činnosť na triednických hodinách
 
Kompetencie kariérneho poradcu
- informácie o požiadavkách študijných odboroch, rôznych povolaní a pomáha žiakom, aby si optimálne vybrali
 - sleduje študijno-profesijné záujmy žiakov
 - spolupracuje s inými odborníkmi pri voľbe štúdia alebo povolania žiakov so ŠVVP potrebami
 - sprostredkúva informácie o možnostiach uplatnenia sa na trhu práce v regióne, na Slovensku, v EÚ
 - učí žiakov využívať IKT, osobitne internet pri vyhľadávaní informácií o školách, povolaniach a zamestnaniach (QR kódy škôl, KSK)
 - podporuje vzdelanostné ašpirácie žiakov
 - pozná problematiku kariérneho vývinu v celoživotnom priebehu, tranzitných a vývinových úloh
 - dobre pozná aktuálne problémy trhu práce, vie sa orientovať v problematike pracovného práva
 - pripravuje žiakov na vstup na trh práce
 - naučiť žiakov používať internetový program „Sprievodca svetom povolaní“
 - monitorovať spôsob adaptácie žiakov prvého ročníka a prípadné problémy riešiť v spolupráci so školským psychológom, ostatnými vyučujúcimi, triednymi učiteľmi, rodičmi
 - osobitnú pozornosť venovať žiakom, ktorým sa nedarí napĺňať základné vzdelávacie ciele, nadaným a talentovaným žiakom, žiakom zo sociálne znevyhodneného prostredia
 - zabezpečuje a organizuje besedy, exkurzie, rôzne súťaže, stretnutia, tematické výstavy, návštevy rôznych aktuálnych akcií
 - pomáha žiakom stanoviť si realistické vzdelávacie a profesijné ciele, vytvárať si kariérne plány
 - zabezpečí vyplnenie a dopĺňanie kariérnych listov žiakov
 
Práca kariérneho poradcu na SŠ
- individuálny rozhovor so žiakmi 1.ročníkov a ich rodičmi
 - komunikácia kariérneho poradcu s učiteľmi a vedúcimi krúžkov
 - informácia o vzdelávacích výsledkoch žiakov
 - informácia o záľubách a voľnočasových aktivitách žiaka
 - informácia o možnostiach štúdia, možnostiach uplatnenia po ukončení štúdia (VŠ, prax)
 - vyhodnotenie informácií v 1.roku a sledovanie vývoja v ďalších rokoch u žiaka SŠ
 - komunikácia so žiakom a rodičom pre výber VŠ a povolania