Pracovná náplň výchovného a kariérneho poradcu

Úlohy výchovného poradcu

A) Výchovný poradca vykonáva činnosť prieskumnú, identifikačnú, vyhodnocovaciu, diagnostickú, depistážnu, konzultačnú, metodickú, informačnú, osvetovo-preventívnu, koncepčno-plánovaciu, organizačnú a administratívnu.

B) Výchovný poradca plní úlohy výchovného poradenstva spravidla v spolupráci s triednymi učiteľmi:

  1. monitoruje žiakov s problémami vo výchove, vzdelávaní a vývine osobnosti
  2. informuje a pomáha žiakom, rodičom,  (zákonným zástupcom) pri voľbe štúdia, povolania a pracovného zaradenia
  3. triednym učiteľom poskytuje pomoc pri práci so žiakmi intelektovo-nadanými a talentovanými, sociálne znevýhodnenými, žiakmi so špeciálnými výchovno-vzdelávacími potrebami a žiakmi nastupujúcimi do prvého ročník strednej školy
  4. spolupracuje s odborníkmi pri poskytovaní sociálneho poradenstva
  5. zabezpečuje a podieľa sa na realizácii preventívnych aktivít pre žiakov
  6. poskytuje konzultačnú a informačnú pomoc žiakom
  7. koordinuje výchovný proces školy
  8. spolupracuje s vedením školy, s rodičmi, učiteľmi, triednymi učiteľmi a koordinátorom prevencie
  9. na pedagogických radách informuje o výchovno-poradenských aktivitách a o opatreniach potrebných pre riešenie problémov
  10. využíva informačno-komunikačné technológie pri práci s profesijnými informáciami
  11. aktívne sa zúčastňuje na poradách, metodických stretnutiach, seminároch a školeniach pre výchovných poradcov

Úlohy smerom k žiakom

  1. vyvíja úsilie aby žiaci na základe objektívneho poznania seba samého mali možnosť získať kvalitné informácie a na základe nich zosúlaďovať svoje ambície so spoločenskými potrebami
  2. v spolupráci s triednymi učiteľmi monitorovať zmeny v správaní žiakov
  3. monitorovať spôsob adaptácie žiakov prvého ročníka a prípadné problémy riešiť v spolupráci s ostatnými vyučujúcimi a rodičmi
  4. osobitnú pozornosť venovať nadaným a talentovaným žiakom a žiakom so sociálne znevýhodneného prostredia
  5. zabezpečovať žiakom výchovu v oblasti diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie
  6. venovať pozornosť výchove k ľudským právam v triedach a v škole so zámerom podporiť hodnotu človeka
  7. podávať žiakom maturitných ročníkov aktuálne informácie s prehľadom možnosti štúdia na vysokých školách, nadstavbového a pomaturitného štúdia
  8. poskytovať metodickú pomoc žiakom pri vyplňovaní prihlášok na vysokú školu

Úlohy smerom k triednym učiteľom a ďalším pedagogickým zamestnancom

  1. poskytovať poradenstvo konfliktných alebo iných mimoriadnych situácii v triedach, zabezpečovať spoluprácu CPPPaP a policajným zborom
  2. poskytovať pomoc pri príprave výchovných besied so žiakmi
  3. priebežne evidovať neúčasť žiakov na vyučovaní a spolupracovať s triednymi učiteľmi

Úlohy smerom k rodičom

  1. sprostredkovávať pedagogické, psychologické, sociálne, psychoterapeutické, reedukačné služby na požiadanie rodičov
  2. informovať rodičov o preventívnych aktivitách školy a o možnostiach pomoci ohrozeným deťom

Úlohy smerom k CPPPaP

  1. v spolupráci s triednymi učiteľmi pripravovať podklady pre odborné psychologické a špeciálno-pedagogické vyšetrenia žiakov
  2. podľa potreby konzultovať závery a odporúčania zo psychologických a špeciálno-pedagogických vyšetrení žiakov s odbornými zamestnancami CPPPaP
  3. zúčastňovať sa na odborných poradách

Pri výchovnej práci pomáha aj vhodná literatúra pre žiakov ako napr. Ako sa stať sám sebou – pre žiakov 1. ročníka, alebo publikácia Svet práce, o možnosti uplatnenia sa na trhu práce,  ktorú využívali hlavne žiaci 3. ročníka. Dôležitá je i spolupráca s koordinátorom drogových závislostí, využívanie metód pedagogickej diagnostiky – pozorovanie, rozhovor, rozbor činností apod. Vedomosti výchovného poradcu boli rozširované štúdiom odbornej literatúry, na seminároch organizovaných CPPPaP v oblasti poradenstva v profesijnej orientácii, vzťahu rodiny a školy, komunikácii rodič, žiak, učiteľ, model súčasnej výchovy.

Na školu prichádza množstvo materiálov z VŠ a rôznych iných inštitúcií, dnes už väčšinou elektronickou formou, ponúk kurzov z ktorými boli a sú žiaci oboznamovaní prostredníctvom násteniek aj priamo v miestnosti výchovného poradcu. Tieto materiály sú pravidelne obmieňané, aktualizované. Žiaci mali možnosť využívať informácie o VŠ prostredníctvom internetu. Dostupné programy “ Cesta k povolaniu “ a iné mali žiaci možnosť využiť a konzultovať s výchovným poradcom.

 

Úlohy a ciele kariérneho poradenstva

Cieľom KP je usmerniť kariérny rast žiaka tak, aby sa uplatnil na trhu práce.

KP je služba, ktorá napomáha v procese rozhodovania žiaka:

  • vo vzdelávacom procese,
  • vo voľbe štúdia a povolania
  • pri životnom plánovaní
  • pri pracovnom uplatnení sa na trhu prác

Realizátorom kariérneho sprevádzania ja každý pedagogický a odborný zamestnanec na škole.

V súčasnosti dochádza k určitému posunu kariérneho poradenstva. V rámci sprevádzania žiaka SŠ ku kariérovej zrelosti nastáva posun od poradenstva k sprevádzaniu.

Kariérnu výchovu realizuje KP podľa podľa plánu práce KP a realizuje sa týmito formami:

  • ako súčasť školského programu – v rámci jednotlivých predmetov vzdelávacej činnosti
  • prostredníctvom konzultačných hodín VP/KP
  • pomocou voliteľného predmetu
  • ako mimoškolská záujmová činnosť na triednických hodinách

Kompetencie kariérneho poradcu

  • informácie o požiadavkách študijných odboroch, rôznych povolaní a pomáha žiakom, aby si optimálne vybrali
  • sleduje študijno-profesijné záujmy žiakov
  • spolupracuje s inými odborníkmi pri voľbe štúdia alebo povolania žiakov so ŠVVP potrebami
  • sprostredkúva informácie o možnostiach uplatnenia sa na trhu práce v regióne, na Slovensku, v EÚ
  • učí žiakov využívať IKT, osobitne internet pri vyhľadávaní informácií o školách, povolaniach a zamestnaniach (QR kódy škôl, KSK)
  • podporuje vzdelanostné ašpirácie žiakov
  • pozná problematiku kariérneho vývinu v celoživotnom priebehu, tranzitných a vývinových úloh
  • dobre pozná aktuálne problémy trhu práce, vie sa orientovať v problematike pracovného práva
  • pripravuje žiakov na vstup na trh práce
  • naučiť žiakov používať internetový program „Sprievodca svetom povolaní“
  • monitorovať spôsob adaptácie žiakov prvého ročníka a prípadné problémy riešiť v spolupráci so školským psychológom, ostatnými vyučujúcimi, triednymi učiteľmi, rodičmi
  • osobitnú pozornosť venovať žiakom, ktorým sa nedarí napĺňať základné vzdelávacie ciele, nadaným a talentovaným žiakom, žiakom zo sociálne znevyhodneného prostredia
  • zabezpečuje a organizuje besedy, exkurzie, rôzne súťaže, stretnutia, tematické výstavy, návštevy rôznych aktuálnych akcií
  • pomáha žiakom stanoviť si realistické vzdelávacie a profesijné ciele, vytvárať si kariérne plány
  • zabezpečí vyplnenie a dopĺňanie kariérnych listov žiakov

Práca kariérneho poradcu na SŠ

  • individuálny rozhovor so žiakmi 1.ročníkov a ich rodičmi
  • komunikácia kariérneho poradcu s učiteľmi a vedúcimi krúžkov
  • informácia o vzdelávacích výsledkoch žiakov
  • informácia o záľubách a voľnočasových aktivitách žiaka
  • informácia o možnostiach štúdia, možnostiach uplatnenia po ukončení štúdia (VŠ, prax)
  • vyhodnotenie informácií v 1.roku a sledovanie vývoja v ďalších rokoch u žiaka SŠ
  • komunikácia so žiakom a rodičom pre výber VŠ a povolania