Úlohy výchovného poradcu
A) Výchovný poradca vykonáva činnosť prieskumnú, identifikačnú, vyhodnocovaciu, diagnostickú, depistážnu, konzultačnú, metodickú, informačnú, osvetovo-preventívnu, koncepčno-plánovaciu, organizačnú a administratívnu.
B) Výchovný poradca plní úlohy výchovného poradenstva spravidla v spolupráci s triednymi učiteľmi:
- monitoruje žiakov s problémami vo výchove, vzdelávaní a vývine osobnosti
- informuje a pomáha žiakom, rodičom, (zákonným zástupcom) pri voľbe štúdia, povolania a pracovného zaradenia
- triednym učiteľom poskytuje pomoc pri práci so žiakmi intelektovo-nadanými a talentovanými, sociálne znevýhodnenými, žiakmi so špeciálnými výchovno-vzdelávacími potrebami a žiakmi nastupujúcimi do prvého ročník strednej školy
- spolupracuje s odborníkmi pri poskytovaní sociálneho poradenstva
- zabezpečuje a podieľa sa na realizácii preventívnych aktivít pre žiakov
- poskytuje konzultačnú a informačnú pomoc žiakom
- koordinuje výchovný proces školy
- spolupracuje s vedením školy, s rodičmi, učiteľmi, triednymi učiteľmi a koordinátorom prevencie
- na pedagogických radách informuje o výchovno-poradenských aktivitách a o opatreniach potrebných pre riešenie problémov
- využíva informačno-komunikačné technológie pri práci s profesijnými informáciami
- aktívne sa zúčastňuje na poradách, metodických stretnutiach, seminároch a školeniach pre výchovných poradcov
Úlohy smerom k žiakom
- vyvíja úsilie aby žiaci na základe objektívneho poznania seba samého mali možnosť získať kvalitné informácie a na základe nich zosúlaďovať svoje ambície so spoločenskými potrebami
- v spolupráci s triednymi učiteľmi monitorovať zmeny v správaní žiakov
- monitorovať spôsob adaptácie žiakov prvého ročníka a prípadné problémy riešiť v spolupráci s ostatnými vyučujúcimi a rodičmi
- osobitnú pozornosť venovať nadaným a talentovaným žiakom a žiakom so sociálne znevýhodneného prostredia
- zabezpečovať žiakom výchovu v oblasti diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie
- venovať pozornosť výchove k ľudským právam v triedach a v škole so zámerom podporiť hodnotu človeka
- podávať žiakom maturitných ročníkov aktuálne informácie s prehľadom možnosti štúdia na vysokých školách, nadstavbového a pomaturitného štúdia
- poskytovať metodickú pomoc žiakom pri vyplňovaní prihlášok na vysokú školu
Úlohy smerom k triednym učiteľom a ďalším pedagogickým zamestnancom
- poskytovať poradenstvo konfliktných alebo iných mimoriadnych situácii v triedach, zabezpečovať spoluprácu CPPPaP a policajným zborom
- poskytovať pomoc pri príprave výchovných besied so žiakmi
- priebežne evidovať neúčasť žiakov na vyučovaní a spolupracovať s triednymi učiteľmi
Úlohy smerom k rodičom
- sprostredkovávať pedagogické, psychologické, sociálne, psychoterapeutické, reedukačné služby na požiadanie rodičov
- informovať rodičov o preventívnych aktivitách školy a o možnostiach pomoci ohrozeným deťom
Úlohy smerom k CPPPaP
- v spolupráci s triednymi učiteľmi pripravovať podklady pre odborné psychologické a špeciálno-pedagogické vyšetrenia žiakov
- podľa potreby konzultovať závery a odporúčania zo psychologických a špeciálno-pedagogických vyšetrení žiakov s odbornými zamestnancami CPPPaP
- zúčastňovať sa na odborných poradách
Pri výchovnej práci pomáha aj vhodná literatúra pre žiakov ako napr. Ako sa stať sám sebou – pre žiakov 1. ročníka, alebo publikácia Svet práce, o možnosti uplatnenia sa na trhu práce, ktorú využívali hlavne žiaci 3. ročníka. Dôležitá je i spolupráca s koordinátorom drogových závislostí, využívanie metód pedagogickej diagnostiky – pozorovanie, rozhovor, rozbor činností apod. Vedomosti výchovného poradcu boli rozširované štúdiom odbornej literatúry, na seminároch organizovaných CPPPaP v oblasti poradenstva v profesijnej orientácii, vzťahu rodiny a školy, komunikácii rodič, žiak, učiteľ, model súčasnej výchovy.
Na školu prichádza množstvo materiálov z VŠ a rôznych iných inštitúcií, dnes už väčšinou elektronickou formou, ponúk kurzov z ktorými boli a sú žiaci oboznamovaní prostredníctvom násteniek aj priamo v miestnosti výchovného poradcu. Tieto materiály sú pravidelne obmieňané, aktualizované. Žiaci mali možnosť využívať informácie o VŠ prostredníctvom internetu. Dostupné programy “ Cesta k povolaniu “ a iné mali žiaci možnosť využiť a konzultovať s výchovným poradcom.